woensdag 5 januari 2011

Afstuderen Schouw 3

Ik weet eigenlijk niet hoe dat werkt op andere scholen of kunstacademies met het afstudeertraject, maar bij ons is het zo dat je vier zeer belangrijke momenten hebt. Na een inleidende week en presentatie van de door jouw gekozen locatie en je plan van aanpak, beginnen de zogenaamde schouwen.

Bij schouw 1 presenteer je je opdrachtstelling, je concept. Hoe heb je geanalyseerd en wat ga je ermee doen. Simpel gezegd presenteer je eigenlijk je Schets Ontwerp (SO)
Tijdens schouw 2 laat je zien hoe je de conclusies die je getrokken hebt uit je analyse hebt toegepast in je ontwerp, je Voorlopig Ontwerp (VO) welteverstaan.
Schouw 3 is erg spannend, want hier krijg je groen of rood licht, een go of no go. Daarbij krijg je ook de toch wel zwaar wegende mening van de extern deskundige te horen die nooit eerder iets van je heeft gezien, laat staan je proces kent of je achtergond. Blanco dus, dat vereist een duidelijk verhaal met begin en eind en logische stappen en keuzes die er zijn gemaakt, zodat je Definitief Ontwerp (DO) niet afhangt van smaak, maar gewoon een kloppend geheel is.

En de presentatie van die schouw heb ik vandaag gehad met een positief resultaat: Groen Licht! 


(Overigens is schouw 4 is de eindexamen presentatie..18 februari in mijn geval)

Eigenlijk heb ik al eerder verteld over hoe ik het Transferium heb geanalyseerd,
hoe ik die elementen heb toegepast in de vormgeving en hoe ik het sport/beweging-element ga toepassen. Dus vind ik dat ik voor vandaag wel even volsta met wat nettere uitgewerkte tekeningen van het ontwerp. In een stijl die me eigenlijk wel bevalt en ik blijf behouden en doorontwikkelen, zodat er misschien wel een nieuwe huisstijl uit komt..



Geen opmerkingen:

Een reactie posten