zaterdag 5 februari 2011

Spannende presentatie plannen

Het is alweer de voorlaatste week van het afstuderen en dus begint mijn presentatie wat vorm te krijgen. Ik wil het ontwerp van het transferium op een manier presenteren waarvan ik denk dat het het best tot zijn recht komt.

Aangezien beweging een belangrijk thema is in het ontwerp van mijn afstudeerproject, vond ik dat dat ook in de presentatie essentieel is om te laten zien. Alleen een statische maquette neerzetten van een transferium, zonder dat men kan zien hoe er gebruik van gemaakt wordt vind ik eigenlijk niet kunnen. Immers: op een transferium is het de hele dag een komen en gaan van mensen, bussen en trams.

Om dit voor elkaar te krijgen heb ik eerst een strakke maquette gemaakt met grijstinten en losse bussen, trams en mensen in diezelfde stijl. Vervolgens heb ik een fotocamera recht boven de maquette geplaatst en eentje die schuin van de zijkant fotografeert. Ik heb toen de hele dag de bussen, trams en mensen laten bewegen over deze maquette door ze elk een halve centimeter per keer te verplaatsen en vervolgens een foto te nemen. Met uiteindelijk zo'n driehonderd foto's na elkaar had ik een leuk stop-motion filmpje van het transferium "in action".

De uiteindelijke bedoeling is de maquette neer te zetten en het filmpje van bovenaf te projecteren met een beamer op de maquette. Dus staat er niet alleen de maquette van het ontwerp, maar zie je in de projectie erop ook hoe men zich voortbeweegt op het transferium. Maar alleen tijdens de presentatie en de eindexamen-expositie zal ik het project op die manier beamen. Voor alle andere gevallen heb ik dan het filmpje dat van de zijkant is geschoten om te laten zien hoe het transferium "werkt".

Maar dat filmpje verschijnt volgende week op mijn blog..

2 opmerkingen:

  1. Moet lukken. Veel succes!!!!!!!!!

    Je vader

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Klinkt goed!!! Volgens mij kan dat er heel mooi uit gaan zien! :)
    Ben benieuwd naar het resultaat in levende lijve...
    Succes!!! Het einde is inmiddels in zicht, nog even knallen!
    xx

    BeantwoordenVerwijderen